reset size mute speaker contrast

Financiële educatie op praktijkscholen: een drankje op het terras

Wie van jongs af aan leert verstandig met geld om te gaan maakt later betere keuzes en voorkomt problemen. Praktijkscholen De Brêge en Comenius Zamenhof, JINC, Geld- Wijs en Leeuwarden Oost maakten daarom een lesprogramma op maat over financiën en tijdbesteding. “Aansluiten bij de belevingswereld zorgt ervoor dat de leerlingen het leuk vinden.”

Na de zomervakantie kregen alle derdejaarsleerlingen van praktijkonderwijs De Brêge en Comenius Zamenhof financiële educatielessen. “Ze zijn dan een jaar of veertien, vijftien”, vertelt directeur Kathy Arends-Drijver van De Brêge. Het is een leeftijd waarop kinderen vaak meer zelfstandig met geld omgaan. “We merkten dat veel van onze leerlingen vaardigheden en inzichten op dit gebied missen.” 


Daarbij is uit onderzoek bekend dat steeds meer jongeren in de problematische schulden komen, vult Bianca Akkerman van JINC Noord-Nederland aan, een organisatie die als doel heeft de kansengelijkheid voor kwetsbare jongeren te vergroten, met name gericht op de arbeidsmarkt. Ze is – net als Kathy – gedreven om het probleem aan te pakken. “Financiële moeilijkheden hebben grote effecten op andere leefgebieden en veroorzaakt ernstige stress”, legt Bianca uit. “Als je bijvoorbeeld met schulden van de opleiding komt, sta je heel anders in de arbeidsmarkt dan iemand zonder schulden.” Voor jongeren op de praktijkschool is financiële educatie volgens Kathy nog urgenter dan in ander voortgezet onderwijs. “Kinderen op onze school zijn vaak kwetsbaar en verdienen gelijke kansen.” 

Tikkie

Het lesprogramma Een drankje op het terras is afgestemd op de belevingswereld van de derdejaars. In vijf weken wordt het zorgvuldig opgebouwd. “Welk terras kies je, is er verschil in prijs, betaal je apart of samen? Stuur je elkaar dan een betaalverzoek, en hoe werkt dat dan? Dit soort vragen komen aan bod.” Aan het einde van de reeks gaan de leerlingen naar een terras om het drankje daadwerkelijk te drinken. 

Voor de zomervakantie is al een pilot gehouden, waarna een paar punten in het lesprogramma zijn aangepast. De afbeeldingen kloppen nu helemaal bij de inhoud. De lessen passen in het burgerschapsonderwijs, waar thema’s als wonen, werk en inkomen aan bod komen. “Juist dat mocht nog beter in ons onderwijs worden verankerd”, aldus Kathy. 

Duurzaam

Momenteel ontwikkelt Geld-Wijs, die het lesprogramma in samenspraak met de scholen en JINC heeft gemaakt, lesmateriaal gericht op de twee andere onderwerpen: werk & inkomen en 18- en 18+. Voor dit laatste thema brengen jongeren onder ander een bezoek aan het budgetloket van Amaryllis, een andere samenwerkingspartner die nauw betrokken is bij financiële educatie.

Ook is er vanuit JINC financiële educatie voor groep 8 van de basisscholen in Leeuwarden Oost in samenwerking met Deloitte en Rabobank. “Hierbij maken we gebruik van lesmateriaal dat Deloitte heeft ontwikkeld samen met uitgeverij Zwijnen en het Nibud. Dit lespakket heet het nationaal geldexamen. Al dit lesmateriaal kan steeds opnieuw gebruikt worden en de eigen docenten geven de lessen. Het is daarmee ook een duurzame aanpak.”

Belevingswereld

Het is nog te vroeg om grote effecten van het lesprogramma vast te stellen maar Kathy en Bianca hopen dat er een fundament wordt gelegd en schulden worden voorkomen. “Ik zie nu wel kwartjes vallen, en vooral dat kinderen het leuk vinden”, zegt Kathy. “En niet alleen theorie maar het geleerde in de praktijk brengen. Het drankje op het terras is een mooie feestelijke afsluiting. Ik hoop dat ze er trots zitten.”